Súhrn sezóny 2016 v rally

0
784

Majstrovstvá Slovenska v rally majú za sebou ďalšiu sezónu, ktorá by sa dala nazvať veľmi úspešnou. Po zrušení Rally Prešov obsahoval kalendár päť súťaží, z toho dve za slovenskými hranicami. Súťažné posádky, ktoré absolvovali celý ročník, majú za sebou 1944,79 kilometrov, z ktorých 58 rýchlostných skúšok tvorilo 615,94 kilometrov. Všetky preteky absolvovalo 15 posádok, z ktorých všetky cieľové rampy videli len dve. Majstrami Slovenska pre rok 2016 sa stali Pavel Valoušek s Veronikou Havelkovou.

Z piatich súťaží boli tri dvojetapové, čo znamená, že slovenské posádky si pripísali body za každý deň zvlášť. Najdlhšiu trať rýchlostných skúšok pripravili organizátori v českých Hustopečiach. Tí zároveň držia rekord aj v pomere rýchlostných skúšok a prejazdov, keď meraná trať tvorila až neuveriteľných 54 % celkovej trate. Najviac prejazdov odjazdili posádky v Košiciach, kde po zaradení tratí v okolí Rožňavy, tvorila meraná trať len 23 %. Za nimi nasleduje Rally Lubeník (29 %) a rovnako sú na tom Rallye Tatry a Eger Rallye (32 %).

V roku 2016 sa na tratiach slovenskej rally zišlo spolu 80 súťažných posádok zo Slovenska, Česka, Poľska, Maďarska a Talianska. Predstavila sa aj jedna ukrajinská dvojica, avšak tá nezbierala body do slovenského šampionátu. Ak spočítame všetky posádky, ktoré odštartovali, ich počet bol 393 a ak ku ním pripočítame aj dvojice Slovenského rally pohára, maďarskej R2 a rally challenge a tiež rally školu, tak celkový počet dáva číslo 578. Najviac súťažných posádok sa postavilo na štart Rally Eger (167) a najmenej na štart Rally Lubeník (58). Celú trať šampionátu absolvovali len dve posádky a to Martin Koiš s Andrejom Siskom a Maroš Kysucký s Katkou Kysuckou. Za volantom sa počas sezóny predstavili aj dve ženy a to Michaela Debnárová a Pavlína Tydlačková. Spolujazdkýň bolo o niečo viac, dokopy až 40. Najviac ich navigovalo na Rallye Eger, kde sa ich zišlo až 19. Mnoho posádok na prelome starej a novej sezóny vymenilo súťažnú techniku. Vlasto Majerčák usadol do Fordu Fiesta R5, Pavel Valoušek a Tomáš Kukučka do Škody Fabia R5, Igor Drotár sa vrátil ku overenej Škode Fabia WRC. Na začiatku sezóny bolo teda mimoriadne náročné tipovať kto sa stane majstrom Slovenska.

Eger rallye 01.-03.04.2016
Slovenské posádky sa po roku opäť vrátili na maďarskú Eger rally, ktorá otvorila slovenský aj maďarský šampionát. Súťaž bola zaradená okrem toho aj do FIA Zóny strednej Európy, maďarskej Rally Challenge a Rally2 a Slovenského rally pohára. Na štart dvojetapovej rally sa v sobotu ráno postavilo 106 súťažných posádok MSR a ORB, ku ktorým sa v nedeľu ráno pridalo ďalších 61 dvojíc (ORC, R2, SRP). Vo vedení sa od úvodu striedali Grzyb s Hundlom, Valoušek s Havelkovou a Herczig s Bacigálom. Súboje prebiehali počas celej prvej etapy, až sa vo vedení napokon usadil Grzyb. Aj keď druhý súťažný deň vyšiel jednoznačne najlepšie Herczigovi, jazdec nebodoval do Majstrovstiev Slovenska, a tak si body za dve prvé miesta pripísali Grzyb s Hundlom, pre ktorých to bol na ich Fieste R5 najlepší vstup do sezóny, aký si mohli predstaviť. Ich najväčším súperom bol Valoušek, ktorý sa po zoznámení s novou technikou umiestnil dvakrát na druhom mieste. Tretie miesto získal po oba dni András Hadik. Do cieľa oboch súťažných dní došlo 59 posádok slovenského a maďarského šampionátu, 37 posádok Rally2, dve dvojice Rally Challenge a štyri dvojice Slovenského rally pohára.

Rally Hustopeče 16.-18.06.2016
Dvaapolmesačná prestávka medzi maďarskou a českou súťažou bola spôsobená zrušením Rally Prešov, ktorá sa mala uskutočniť v tradičnom májovom termíne. Poslednou českou súťažou, ktorá bola zaradená do Majstrovstiev Slovenska v rally, bola v roku 2006 Rally Vyškov. Slovenskí a českí organizátori teda po desiatich rokoch našli opäť spoločnú reč a pripravili Rally Hustopeče. Súťaž je zaujímavá najmä tým, že jej trať tvorí aj šotolina a nespevnený povrch. Navyše je dvojetapová, čo pre slovenských jazdcov znamená, že ak chcú bodovať, potrebujú po oba dni dôjsť do cieľa. V tomto roku až vyše 50 % celkovej trate tvorili rýchlostné skúšky, čo je v strednej Európe naozaj nevídané. A navyše z celkového počtu 12 RS sa polovica jazdila v noci, takže posádky si vyskúšali aj náročnú jazdu v tme. Na štart nočnej piatkovej etapy sa postavilo 107 súťažných dvojíc zo Slovenska, Česka, Poľska, Talianska a Belgicka. Veľmi zaujímavý súboj viedli hneď od úvodu Jan Kopecký s Pavlom Dreslerom a Pavel Valoušek s Veronikou Havelkovou. Rozdiel pred rozhodujúcou šiestou skúškou prvej etapy medzi nimi činil iba 0,4 sekundy! Kopecký napokon zatiahol a prvú etapu dokázal vyhrať. Pre slovenský šampionát to samozrejme znamenalo plný bodový zisk pre Valouška. Súboje prebiehali aj počas soboty, ale európsky majster Kopecký sa nenechal zahanbiť a v závere svoj náskok zvýšil až na 28 sekúnd a stal sa absolútnym víťazom. Na druhom mieste v celkovom poradí a teda prvom mieste v majstrovstvách Slovenska sa nič nezmenilo. Po plný počet bodov si po oba dni prišli Pavel Valoušek s Veronikou Havelkovou, ktorí si na Fabiu R5 veľmi rýchlo zvykli. Grzegorz Grzyb s Robertom Hundlom obsadili v piatok druhé miesto a v nedeľu tretie, čo spôsobilo menšiu bodovú stratu na už priebežne vedúceho českého jazdca. Veľmi pekne sa javil aj Ondřej Bisaha, ktorý usadol do novej Fiesty R5 a v sobotu s ňou dokázal získať druhé miesto. Do cieľa dorazilo 60 posádok MSR a MČR v rally a štyri dvojice Slovenského rally pohára.

Rallye Tatry 22.-23.07.2016
Štvrtý ročník obnovenej Rallye Tatry a celkovo jej 43. ročník priniesol pre organizátorov i súťažné posádky rôzne momenty. Pred súťažou to chvíľu vyzeralo aj tak, že sa vôbec neuskutoční, pretože niektoré obce sa búrili a to aj napriek tomu, že cez nich ani neviedol prejazd. Bolo potrebné siahnuť po iných tratiach a pripraviť nový časový harmonogram, čo sa našťastie aj podarilo. Skvelou správou bolo aj to, že opätovne bude zaradený nočný okruh, ktorý každoročne priláka veľké množstvo fanúšikov. Zajazdiť si do Popradu a jeho okolia prišlo 52 súťažných posádok hlavného šampionátu, ktoré mali absolvovať spolu deväť rýchlostných skúšok. Tatry boli mimoriadne náročné na techniku, čo dokazoval zoznam odstúpených posádok. Vypadli totiž aj veľkí adepti na absolútne víťazstvo ako bratia Melichárkovci, Grzegorz Grzyb s Robertom Hundlom či Igor Drotár s Robom Mullerom. Tatranské trate neuveriteľne sadli rožňavskej posádke Tomáš Ondrej – Adam Gomori na ich Škode Fabia WRC. Dokázali nasadiť rýchle tempo, ktorému nestíhali ani vozidlá R5. Posádka si vedúcu pozíciu udržala až do cieľa a mohla sláviť absolútne víťazstvo. Druhé miesto získali Valoušek s Havelkovou a tretie András Hadik s Krisztiánom Kertészom. Cieľovú rampu napokon uvidelo 39 dvojíc.

Rally Lubeník 12.-13.08.2016
Organizátori Rally Lubeník pripravili v tomto roku už ôsmy ročník svojej súťaže a opäť dokázali, že aj v malej a pre mnohých neznámej obci, sa dajú usporiadať preteky medzinárodného charakteru. To dokázala aj ukrajinská dvojica Kozlov – Ostrovskyi, ktorá sa na slovenských tratiach predstavila po prvýkrát a zavítala práve do tejto obce. Pre rok 2016 pripravili organizátori opäť novinku, ktorou bolo zaradenie dvoch nočných piatkových rýchlostných skúšok v blízkosti servisu. Neboli to však mestské rýchlostné skúšky, ako pred dvomi rokmi, ale náročné lesné rýchlostky, kde bolo treba použiť plynový pedál, ale aj vlastný rozum. Avšak viac posádok ako v noci, vypadlo v prvej rannej skúške Chválová, na ktorú organizátor už dopredu upozorňoval. Dávnejšie sa na nej stalo viacero havárií, a preto bola považovaná za veľmi nebezpečnú. Počas troch prejazdov na nej vypadlo celkovo až desať dvojíc. O výsledkoch v Lubeníku rozhodovali retardéry. Do vedenia sa totiž v sobotu dostali Grzyb s Hundlom, ktorí by bez prehreškov celú rally pravdepodobne vyhrali, ale 20 sekúnd za dva zhodené retardéry ich posunulo na druhú priečku za svojich veľkých súperov Valouška s Havelkovou. Spomedzi 49 posádok dorazilo do cieľa iba 29, z ktorých tretie miesto vedľa Grzyba a Valouška vybojoval Tomáš Ondrej. Súťaž úspešne absolvovala aj jediná posádka rally školy, Roland Pecúch – Richard Vojakovič na Lade.

Rallye Košice 09.-11.09.2016
Organizátori Rally Košice sa v tomto roku rozhodli prijať organizačnú podporu mesta Rožňava a prvú z dvoch súťažných etáp orientovali priamo do Rožňavy. Náročná súťaž bola opäť zaradená aj do maďarského šampionátu a na jej štarte sa tak predstavilo 79 súťažných posádok. O maďarských majstroch už rozhodnuté bolo, stali sa nimi Norbert Herczig s Igorom Bacigálom, ale stále nebolo jasné, kam poputuje slovenský titul. Rozhodnúť sa malo medzi Valouškom a Grzybom, ktorých bodový rozdiel po Lubeníku činil 34 bodov v prospech českého jazdca. V Košiciach však šlo až o 60 bodov, takže šancu mali naozaj obaja. Súťažné posádky mali v sobotu absolvovať šesť rýchlostných skúšok a v nedeľu ďalších sedem. Spočiatku to vyzeralo na veľký súboj Valouška, Grzyba a Ondreja, avšak Ondreja zradila technická porucha a Grzyba defekt, ktorý predbežne rozhodol o nových majstroch Slovenska. V nedeľu mali Valoušek s Havelkovou potvrdiť svoje umiestnenie, avšak hneď v úvode etapy sa s pretekmi rozlúčili po diere v nádrží, ktorú už nestihli v úvodnom servise opraviť. V druhý deň mohol ešte ktokoľvek podať na českú posádku protest, a tak všetci do poslednej chvíle čakali, ako to celé dopadne. Poľský jazdec sa však nechcene postaral o rozhodnutie, keď v RS 10 nepekne havaroval. Posádka bola ošetrená, ale našťastie nič vážne sa jej nestalo. Titul českej posádky Pavel Valoušek – Veronika Havelková štartujúcej za slovenský Energy Oil Motorsport bol tak v nedeľu potvrdený. Aby sme nezabudli na absolútnych víťazov Rally Košice, tými sa prekvapivo stali bratia Melichárkovci. Po sobotnom defekte sa dokázali z trinásteho miesta prebojovať až na prvé a postavili sa tak na najvyšší stupienok. Do cieľa Rally Košice dorazilo 44 posádok.

Zdenka Tamášová